Beveiliging: De goede dingen doen

“Het voordeel van een slecht geheugen is dat men van dezelfde goede dingen meer dan eens kan genieten.” (Friedrich Nietzsche)

Een grote landelijke financiële dienstverlener is bezig met een pilot voor het versterken van de buitenschil. Een overgroot deel van de met operationele uitvoering van fysieke beveiliging belaste functionarissen hebben immers de overtuiging dat een hogere weerbaarheid van de buitenschil van een pand zal leiden tot een verlaging van het aantal beveiligingsincidenten.

Vrijwel gelijktijdig is onder aansturing van de afdeling Veiligheidszaken een projectteam geformeerd, die richt zich op het verhogen van de preventieve beveiliging. Vroegtijdig detecteren in combinatie met een snellere opvolging moet leiden tot het verhogen van de pakkans en daarmee verlaging van het aantal incidenten.

Waar de beleidsmaker zich dus richt op eerst signaleren en vervolgens vertragen, wordt op operationeel niveau gewerkt aan het nog meer vertragen, waarna vervolgens wordt gesignaleerd. Beide met hetzelfde doel: verlaging van het aantal incidenten, maar met een andere visie.

De klantvraag

“Doen we de goede dingen?”

De aanpak

De Security Manager stelt zich de vraag wat nu het juiste is. Hij wordt hiertoe in staat gesteld omdat hij vanuit zijn rol (sinds kort) betrokken wordt bij de drie aandachtsgebieden van fysieke beveiliging: de hoofdkantoren, de bankkantoren en de geldautomaatlocaties.

Waar Veiligheidszaken als beleidsmaker voor de geldautomaatlocaties de focus heeft op detectie voor vertragen, is binnen de facilitaire afdeling juist op het gebied van de bankkantoren de focus andersom: meer vertraging en vervolgens detecteren.

Een aantal zaken komen uit een quickscan naar voren:

  • De visie op beveiliging is in het beleid grotendeels ten onder gegaan aan de beschrijving van de organisatie, taken en verantwoordelijkheden en de te nemen beveiligingsmaatregelen;
  • Voor de drie aandachtsgebieden zijn de taken en verantwoordelijkheden bij verschillende afdelingen belegd, zowel voor waar het de uitvoering als het toezicht op de uitvoering betreft;
  • Door verschillende reorganisaties is veel kennis vertrokken en ontbreekt er kwalitatieve en kwantitatieve capaciteit bij hen die nu moeten waarnemen;
  • Er is geen integrale afstemming tussen de stakeholders.

Er wordt een overleg gestart, waarin de beleidsmakers, de uitvoerders en de toezichthouders elkaar treffen.

Het resultaat

In een goed voorbereide hei-sessie wordt een eenduidige visie op fysieke beveiliging geformuleerd. Deze visie is het uitgangspunt voor de drie aandachtsgebieden. Preventie door vroegtijdige detectie met snelle opvolging ter verhoging van de pakkans is het uitgangspunt zolang ontwaarding van de locaties nog niet 100% mogelijk is.

Vanuit de facilitaire afdeling worden de programma’s van eisen aangepast. De maatregelen sluiten daarmee weer aan op de werkelijke risico’s van dit moment.

Hiermee wordt tevens voorkomen dat de weerbaarheid van de buitenschil van de bankkantoren wordt opgehoogd naar een niveau ver boven het bouwbesluit. De investeringen worden nu gedaan op het gebied van detectie, die een dusdanige precisie hebben, dat meldingen van daaruit voor de meldkamers van de Particuliere Alarmcentrale en de politie toereikend zijn om te worden betiteld als geverifieerde melding, waarop direct wordt uitgereden.

Wat RisicoRegisseurs voor jouw organisatie kan betekenen

Wij staan voor een integrale aanpak van beveiliging waarbij alle stakeholders betrokken worden. Belangrijk hierbij is een centraal gedeelde visie op beveiliging, die continu getoetst en herijkt moet worden. Doe jij binnen jouw organisatie de goede dingen? Wij helpen je graag om een antwoord op die vraag te krijgen zodat je de ten aanzien van beveiliging gestelde doelen kunt bereiken.